Jouw cursus verkopen? Dit is hoe ik het doe met gratis traffic!

Je hebt een prachtige cursus gemaakt, maar hoe ga jij die cursus verkopen? In de Facebook groep van Soofos (waar mijn cursussen staan) komen veel vragen over hoe je het beste je cursus kunt promoten en meer sales kunt genereren. Er zijn natuurlijk meerdere wegen die naar Rome leiden, maar in deze blogpostpost vertel ik je hoe IK mijn cursussen verkoop.

Deze post verscheen eerder in aanpaste vorm op Facebook.

Zorg voor een landing page die jouw cursus verkoopt

Een goede landing page informeert, een meesterlijke landing page verkoopt. Twee dingen zijn hierbij belangrijk. Zorgen dat je vertrouwen wekt en dat je de potentiële cursist het gevoel geeft dat hij/zij jouw cursus nodig heeft om zijn/haar probleem op te lossen.

💡 Pro tip: Naast mijn landing page in de Soofos omgeving heb ik voor mijn beide cursussen ook nog een uitgebreidere versie op mijn eigen sites staan. Voel je vrij om daarvan te “stelen”.

Op de website van Conversion XL kun je heel veel informatie over dit onderwerp vinden.

“Gratis” traffic genereren waarmee je meer cursussen gaat verkopen

Het staat tussen aanhalingstekens, omdat je altijd tijd kwijt bent en tijd is ook geld. Maar ik bedoel hiermee traffic (bezoekers) waar je niet rechtstreeks voor hoeft te betalen. Veruit de meeste traffic naar mijn cursussen (en dus ook cursus verkopen) komt via mijn eigen blog websites. Hierop schrijf ik over onderwerpen die te maken hebben met mijn vakgebied.

Die blogs worden getoond in de Google zoekresultaten, waar potentiële cursisten op zoeken. Zij lezen mijn blogs en op elke pagina staat een verwijzing (call-to-action) naar mijn cursus. Zoals hieronder:

Hoe vaker er gezocht wordt op jouw zoekwoorden en hoe hoger je scoort in Google, hoe meer traffic en hoe meer sales je gaat genereren.

Dit is een spel van de lange adem. Een marathon. Het zal in ieder geval een paar maanden duren voor je resultaten gaat zien, maar als je volhoudt en er slim mee omgaat is dit een van de beste money makers.

💡 Pro tip: Maak alleen high quality content. Er is al zoveel slechte en middelmatige content. Zorg ervoor dat jij de beste en meest interessante bent in jouw markt.

De kracht van social media voor meer cursus verkopen

Naast je eigen blog kun je natuurlijk ook content maken voor social media. Hierbij is het wel belangrijk dat je kijkt waar jouw doelgroep zit en welk platform ze het meest gebruiken. Bij mij is dat YouTube en Twitter, dus vandaar dat ik mij daarop focus.

Zorg ook hier dat je content maakt van hoge kwaliteit en dat je consistent nieuwe dingen post. Dat is ook de reden dat je maar voor 1 of 2 platforms moet gaan, anders is het teveel werk.

💡 Pro tip: Als je zelf niet in beeld wil op YouTube, kun je zogenaamde “over the shoulder” video’s maken. Dus je scherm (presentatie) opnemen met je stem erbij. Een goede microfoon is een must!

Mijn best bekeken YouTube video heeft meer dan 50.000 views en levert dus ook behoorlijk wat traffic op. Zet de link naar je landing page in de beschrijving en als vastgemaakte comment. Kijk op mijn YouTube kanaal hoe ik dat doe.

Wees actief en lever waarde waar je kan

Dat is eigenlijk wat ik in de Facebook post deed in de Online Instructeurs groep van Soofos. Als je bereid bent om op een forum/social media platform waarde te leveren en vragen te beantwoorden, dan geef jij jezelf de ruimte om af en toe je eigen website te noemen of te linken naar je cursus. Dit zal gegarandeerd meer cursus verkopen opleveren.

Niemand houd van spam, dus wees hier voorzichtig mee. Het is een dunne lijn.

💡 Pro tip: Sinds kort ben ik actief op Quora. Misschien niet voor iedereen interessant, maar ik begin nu wat traffic te zien van de vragen die ik daar beantwoord.

Meer cursussen verkopen met advertenties en betaalde campagnes

Dit is echt een vak apart en vereist veel testen en optimaliseren. De beste manier om betaald te adverteren voor een cursus is met behulp van een “funnel”. Een funnel is eigenlijk een trechter waar een potentiële cursist aan de bovenkant inkomt en aan de onderkant uitkomt als een betalende klant.

Het gaat te ver om hier diep op in te gaan, maar een simpele funnel zou er zo uit kunnen zien:

  • Potentiële koper klikt op advertentie (bijvoorbeeld via Facebook)
  • Komt op landingspagina
  • Download een gratis video of PDF in ruil voor email
  • Krijgt email reeks met tips en promotie van de betaalde cursus
  • Koopt betaalde cursus

Funnels kun je tegenwoordig makkelijk zelf maken met het juiste platform. Ik heb onlangs een review geschreven over Systeme. Zij hebben een “Free Forever” plan voor beginners.

💡 Pro tip: Zorg bij adverteren in ieder geval altijd dat je een emailadres afvangt. Zo kun je de potentiële cursist in de toekomst altijd bereiken voor een nieuwe promotie. Ditzelfde geldt voor retargeting pixels.

Ik denk dat Facebook en Google Ads (waaronder ook YouTube Ads) de best renderende kanalen zullen zijn voor de meesten van jullie.

Persoonlijk zou ik trouwens eerst wat gratis traffic en sales willen zien, voor ik geld uit ga geven aan advertenties.

Tot slot

Delen is vermenigvuldigen en ik hoop dat jullie hier wat aan hebben. Mocht je vragen hebben, stel ze dan gerust in de comments.

Als laatste tip wil ik je meegeven dat planning en doelen stellen echt enorm belangrijk is. Als je overal als een kip zonder kop in springt wordt het niks. Schrijf alles uit. Begin met je einddoel en werk terug door de stappen op te schrijven om daar te komen. Splits dit op in kleinere actiepunten en hang daar deadlines aan. Houd je voortgang bij, leer van je fouten en vier je successen! 🙏

Abonneer
Laat het weten als er
guest
1 Reactie
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
trackback

[…] type externe link is een geweldige bron van gratis verkeer voor jouw website. En zoals ik al zei; een cruciaal onderdeel van het algoritme van […]