Externe en interne links. Waarom ze belangrijk zijn voor SEO

Interne en externe links zijn van levensbelang als het gaat om een een ​​sterke SEO strategie voor jouw website. Het is dus handig om de verschillen te begrijpen tussen een interne link en een externe link. En hoe ze jouw SEO strategie kunnen verbeteren.

Het gebruik van relevante interne en externe links op je site zal uiteindelijk de zichtbaarheid in de zoekresultaten en de positie van je website verbeteren. In dit artikel behandel ik:

Hoe meer je leert over linkstructuur en hoe vaker je interne en externe links toepast, hoe hoger je zal scoren in Google.

Interne links en externe links

Interne links zijn hyperlinks op een pagina van jouw site, die de lezer naar een andere doelpagina binnen jouw site sturen. Een externe link is een hyperlink is die de lezer naar een (betrouwbare) pagina op een andere website leidt.

Externe links lijken misschien tegenstrijdig, want je wilt tenslotte niet dat jouw bezoekers op links klikken die hen wegleiden van je site.

Als je echter linkt naar betrouwbare bronnen (van autoriteitssites, niet van sites die als spam worden beschouwd) kun je er ook voor zorgen dat JIJ een autoriteit wordt. En je helpt Google om erachter te komen waar jouw inhoud over gaat voor SEO doeleinden.

Het is belangrijk om in gedachten te houden dat andere sites ook externe links naar jouw website kunnen plaatsen in hun eigen content. Als jij bijvoorbeeld een blogpost met nuttige inhoud publiceert, kan een andere website terug linken naar die URL als bron voor hun eigen blog.

Deze externe links naar jouw blog worden ook wel backlinks genoemd. 

Deze links naar jouw site zijn essentieel, omdat ze je positie in de zoekresultaten van Google verhogen.

Wat zijn de voordelen van interne links?

Interne links zorgen ervoor dat een kijker langer betrokken blijft bij jouw website. Al met al bieden ze een positieve gebruikerservaring. Dit kan hen aanmoedigen om klant of volger te worden.

Deze interne links maken je website overzichtelijker voor bezoekers en verhogen de autoriteit van je pagina’s en de algehele site. Interne links kan je ook gebruiken als call-to-action. Bijvoorbeeld:

  • Koop nu
  • Vergelijk hier
  • Meld je direct aan
  • Lees meer

Ze kunnen een bezoeker bijvoorbeeld vragen om een ​​onderwerp te lezen of er meer over te weten te komen door op de interne link te klikken. Of vragen contact met op te nemen of een afspraak te plannen.

Je kan de zichtbaarheid en positie van jouw website in een zoekmachine verbeteren door interne links toe te voegen. De ankertekst (de tekst van de hyperlink) moet een specifiek en beschrijvend keyword zijn. Dat helpt een zoekmachinebot om jouw pagina en de context ervan beter te begrijpen.

Met interne links kan een bot ook andere webpagina’s op je site vinden. Een pagina die gemakkelijk te begrijpen is voor gebruikers en bots, zal correct worden geïndexeerd.

De pagina wordt op die manier toegevoegd aan de verzameling webpagina’s van een zoekmachine, zodat jouw site goed gevonden kan worden.

Wat zijn de voordelen van externe links?

Bij externe links gaat het vooral om de kwaliteit en kwantiteit. Het toevoegen van betrouwbare en informatieve websitelinks van hoge kwaliteit aan jouw pagina’s zal de geloofwaardigheid van je website helpen verbeteren. Het toevoegen van spamlinks van slechte kwaliteit kan je website schaden.

Linken naar externe websites zal je pagerank niet schaden zolang de relevante inhoud waarnaar je linkt afkomstig is van gezaghebbende en betrouwbare sites.

Een externe link is waardevoller als deze linkt naar relevante pagina’s die hoog scoren en gerelateerd zijn aan de inhoud op jouw webpagina.

Waardevolle externe links zullen ook helpen om de autoriteit van je website te verbeteren. Door een bezoeker te voorzien van referenties.

Telkens wanneer je naar een andere site linkt, zal die site in hun analytics zien dat je naar die site linkt. Dit levert ook weer een kans op dat ze een linkje terugplaatsen als bedankje.

Externe links, ook wel uitgaande links genoemd, zijn links van andere websites die naar jouw site linken. Ze verbeteren de geloofwaardigheid van je blog verder omdat ze bewijzen dat jouw content waardevol is.

Externe links zijn een geweldige manier om contact te leggen en verbindingen aan te gaan in de wereld van online marketing. En ok een manier om jouw content onder de aandacht te brengen.

Dit type externe link is een geweldige bron van gratis verkeer voor jouw website. En zoals ik al zei; een cruciaal onderdeel van het algoritme van Google.

Je wil dus externe links op je site hebben. Maar je wil ook inkomende links bouwen om de autoriteit van jouw site te vergroten. Dit is onderdeel van je linkbuilding strategie. 

NoFollow en DoFollow links

Een opmerking voor bloggers: de term no-follow link betekent dat hoewel het traffic naar je blog kan sturen, het weinig tot geen waarde heeft in de ogen van een zoekmachine.

No follow links worden gebruikt als onderdeel van een SEO strategie als een site zich zorgen maakt over het overmatig gebruik van externe links. En een straf van Google wil vermijden. Dit geldt ook voor sites met een hoge autoriteit die vaak veel externe links op hun site hebben. Gebruik echter geen nofollow link voor interne links. 

Aan de andere kant vertellen do-follow links een zoekmachine om de link en de bijbehorende site te volgen. Hierdoor ontstaat zogenaamde link juice.

Link juice is een term die verwijst naar de autoriteit die een pagina heeft op basis van het aantal links dat ernaar verwijst. Of dat nu een externe link of een interne link is. 

Links beheren en optimaliseren

Binnen Google Search Console is er een linkrapport voor externe links en interne links. Je kan hier zien wat de toppagina’s zijn die naar jouw website linken.

Het rapport met interne links geeft het het totale aantal links aan dat elke pagina binnen jouw eigen blog heeft.

Van €0 naar €10.000?

Gratis E-book + Audiobook!

startersgids geld verdienen met bloggenbloggen

Linkbeheer om jouw SEO te verbeteren

Je moet met veel factoren rekening houden, wanneer zoekmachines zoals Google de macht hebben om ranking factoren te bepalen.

Interne en externe links zijn een belangrijk onderdeel van een sterke SEO strategie. Ze helpen je score in Google te verbeteren.

Het kan een tijdje duren om dit proces voor het optimaliseren van linkbuilding onder de knie te krijgen. Maar de inspanning zal de moeite waard zijn! Je zal meer verkeer naar jouw site genereren en je site zal beter ranken in zoekmachines.

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties